Sofi.webblogg.se

Den en än gång försenade listan

Kategori:

Dag 27-Bra böcker
Även i denna kategori så finns det en miljard bra!
När jag väll  läser en bok (Kanske 1 var tredje månad) så föredrar jag gärna verklighetsbaserade böcker
Senaste boken jag läste var
Inte den nyaste boken direkt =)
Jag håller nu på att läsa en bok med fyra olika historier i
Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter,och självklart har jag packat ner den =)


Har även läst en hel del böcker skrivna av Marian keys-Henne gillar jag-


Babyskydd och Barnvagn

Kategori: Graviditeten

Nu finns det 2 saker vi kan stryka från Listan att köpa innan barnet kommer!
1.Bilbarnstol (Babyskydd)
2.Barnvagn
Sambons mamma kom nämligen över och lämnade detta fina babyskyddet till oss idag :)
SUPRISE liksom,blev helt paff <3
Sen så har jag ju skrivit tidigare att vi beställt en barnvagn som skulle vara beräknad att komma om 4-8 veckor men hör och häpna den har redan kommit efter bara 12 dagar inkl helgerna,de hade ringt (och självklart missade jag samtalet,ganska typiskt mig) men lämnat ett meddelenade där de sa att vi kunde hämta vagnen när vi var redo!
Just nu har vi fyllt upp med att packa och om 4 dagar flyttar vi så det är lite dumt att hämta vagnen innan,det får blir att hämta den nästa vecka istället ;D
Ha en bra kväll

Dagens sysselsättning

Kategori:

1.Började med att tvätta det allra sista innan flytten,..skönt att ha så lite smutstvätt som möjligt kvar
2. Om 1 1/2 h ska jag på möte hos ams
3.Ta ner alla Gardiner-Imorgon kl 08 00 kommer fönserputsaren hit
4.Vända bort sängen från fönstret
5. Raka och duscha hunden idag
6. Hitta på middag?:/
7.Packa mer?
Vill ha vår NU ;D

Dag 26-Lite fakta om mig

Kategori:

-23 år, fyller i Juli
-Har blåa ögon,men har i ena ögat en brun fläck
-Tog studenten som 17 åring
-Har bott 2 år ihop med min syster på landet
-Är yngst av mina syskon
-Väntar mitt första barn
-Är värdelös på matte
-Är ett kakmonster och älskar kaffe
-Lite av en shopaholic ibland hihi
-Snusade förut
-Kan knäppa på stortån
-Vill ofta ha rent och fint runt omkring mig
-Har för vana att vilja ha lite för mycket kontroll över vissa saker ibland ush
-Annars glad och positiv
-Älskar värme (sommaren)
-Är mer skogsmänniska än stadsmänniska
-Har haft en fästing på mig
-Att röka vattenpipa tycker jag är gott
-Har ibland svårt att visa känslor
-Älskar konst när det är enkelt och rent
-Tycker om stand up och revyrer
-Hatar att åka karuseller pga illamåendet
Vad mer? Nae nu står det stilla.
Är det nått ni vill veta om mig?
Iså fall fråga så ska jag försöka besvara frågorna så gott jag kan :)

Ö&b

Kategori:

Överskottsbolaget har verkligen nästan allt och lite där till
Var en sväng där tidigare idag,..det var dags att inhandla lite städgrejjor inför flyttstäd och kolla på färg till möblerna jag tänkt måla om,..Men till min förvåning så hade dem tyvärr inget,..bara till väggar inomhus och viss del utomhus,å så lackfärg men thats it
Blev då lite sur men efter en stund hittade jag något?!
En spray



Tänkte denna borde passa perfekt till att "mål-spraya" två hyllor och ett köksbord + ben till 4 stolar
eller?och för 99 kr st

Hur går det med hallen då?!Det börjar ta fart,sambon ska väll måla 1 eller 2 gånger till,..sen borde det räcka..

Nu välkomnar vi v 27

Kategori: Graviditeten

Ny Graviditets vecka v.27 (26+1)
Bebis

Du går nu in i den tredje trimestern och din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt! Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg! Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större.

 

Om din bebis föddes nu skulle den ha mer än 90% chans att överleva. Även om den är långt ifrån färdigutvecklad så skulle den ha goda chanser att klara sig med rätt vård. Du har ännu ungefär 13 veckor kvar av din graviditet och under denna tiden kommer bebisen att fortsätta växa och utvecklas. Det är avsaknad av underhudsfett och surfaktant i lungorna som gör att bebisen behöver ligga i kuvös för att hålla kroppstemperaturen uppe och få hjälp att andas med respirator, men även andra organ som hjärna, lever och immunsystem är underutvecklade och kan ställ till komplikationer vid för tidid födsel.

Du

Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder. Gravida utvecklar lätt plack, och om du redan har plack kommer problemen sannolikt att förvärras om du inte sköter om dina tänder. Borsta ordentligt och använd lämplig munskölj för att minska risken att drabbas.

Egna tankar

Du får gärna stanna kvar 13 veckor till,..än är du inte redo för världen,..fast att vi längtar såå efter dig,..
Jag känner mig lite svullen från och till,..har väll gått upp 7 kg,..och ja jag blöder i tandköttet,..inte mycket,..men har en bokat tid hos tandläkaren i mars,..så kommer de bli fina och mer lättsköta efteråt =) Får skriva upp munskölj på shoppinglistan..
Jag vaknar fortfarande för tidigt på mornarna,.får kramp i benen och har svårt att hitta en bra liggställning,..
Kanske blir det bättre när vi har köpt på oss en extra madrass (tjock) till sängen?!Sängen är väldigt låg just nu

Söndagsfilm och Målning

Kategori:

Precis sett klart på Tintin filmen,.riktigt bra om man frågar mig,..
Idag har varit en Både underbar men också lite sådär halvt depp dag,..vaknade tidigt,..lite tråkigt med tanke på att det är en söndag Ändå,..frukosten ska vi inte prata om,..lite havregrynsgröt,..thats it,..sen en massa tjafs med en familjemedlem om något helt onödigt,..men annars har jag mått bra,..vi var en sväng och handlade spackel,roller och mat (Max) tidigare idag,kollat på Merlin och suttit ute i solen en stund med hunden min,.rensat och packat,målat väggen(Sambon),..Badat och nyss kollat på film,..
..En helt okej söndag med andra ord,..
Just nu är jag dock lite trött och har lite huvudvärk,..blir nog att lägga sig tidigt för mig ikväll.
Imorgon är det 1 vecka kvar-eller 6 dar(inte ens en vecka) kvar till flytten,får Nycklarna redan på Torsdag..Längtar så,..

Dag 25-Spel jag tycker om

Kategori:

Kortspel
Memory
Monopol
DE flesta Kinect,wii och x-box spelen
Frågespel

Dag 24-Dagens bild

Kategori:

Hade tänkt lägga upp en bild på mig som dagens bild,..men har krypit ner i sängen utan telefon och sladd så det får bli denna bild istället,..men den visar väldigt tydligt hur jag känner mig idag...

Dag 23-Husdjuren

Kategori:

I bilder
Hunden chiko


Ena kissen Trinity



Den sista kisse Sajfer


Dag 22-Länder jag skulle vilja besöka

Kategori:

Frankrike-Paris
Australien
Irland
Hawaii

USA-Roadtrip



I feel the sun

Kategori:

Fortsätter det såhär så är våren här om en månad,..inte mig emot,..I mars är det dax att sätta fram klockan igen och mars är det om ca 2 veckor,så ja det är bara för våren att komma nu :D
Har precis kommit hem efter en riktigt trevligt skogpromenad med en av mina närmsta vänner,..vi tog med oss våra vovvar och åkte ut till ett område som heter sörsjön,tar valde vi sedan 5 km spåret,..vilket gick bättre än förväntat,..det hände att vi tappade bort oss vid ett eller två tillfällen,men vi var väldigt snabba att hitta tillbaka på rätt spår igen :D awesome
Så nu är både jag och min Hund rätt trötta,..det blir lite käk och bänka sig framför tvn en stund för min del innan jag gör något annat,..Chiko har redan slocknat här bredvid mig =)
Bra val idag:Investerat i ett par stövlar ♣

Dagen tredje inlägg

Kategori:

Oj vad tiden går fort,..redan torsdag imorgon,..idag har jag knappt hunnit sitta vid datorn,..har haft fullt upp med packningen,vila 1 h,åka in till stan och posta,..och nu sen 17 00 har vi tvättat,..ska ner vid 22.00 igen,..
Fick en fråga utav någon om jag inte kunde visa lite bilder på den nya lägenheten?
-Självklart kan jag göra det,..men det får bli vid ett mycket senare tillfälle,..
Fick även frågan vart vi ska flytta?
-Den fråga vill jag inte svara på,..kan däremot nämna att det blir till ett radhus,..4 rum och kök,.
Har lite cravings på scones just nu,..varma,med smällt smör och marmelad och till det engelsk te..mums,..
Det får bli att göra det imorgon bitti,..måste bara köpa mjölk,.och leta fram lite torrvaror för de har jag packat ner hihi

Dag 21-Min favorit drink

Kategori:

White Russian

4 cl vodka
2cl Kahlua
Mjölk
Blanda mjölk, sprit och is i en shaker.Skaka ordentliget och häll upp i ett högt glas.





Har väldigt svårt för sura drinkar och de som innehåller bananlikör,..blää



Dålig sömn inatt

Kategori:

På grund av olika skäl så fick jag inte den sömn jag önskar att jag hade fått inatt :/
Vi kan börja med att sambon ♥ snarkade från och till,hunden hade det svårt att komma upp  till sängen (Kan bero på att alla mattor nu är borta) så jag fick bära upp han vid ett antal tillfällen för att han 5 min senare hoppar ner?!Konstig jycke =)
Fick sådan kramp i vänstra benet,..Där var jag snabb med att massera bort "smärtan" eftersom jag låg vaken när det hände,..skulle vända på mig och så stack det till,..
Trots denna dålig sömn så är jag inte så trött som jag borde vara,idag ska jag fortsätta packa..det har varit lite pack stopp ett par dagar nu eftersom vi inga kartonger har haft,..men igår inhandlade vi oss 10 st så nu har vi så det räcker =)

Vill flytta nu

Kategori:

Vill verkligen flytta nu,men det är HELA 11 dagar kvar
Är så mycket jag vill fixa iordning till den nya lägenheten  ♥
Kökbordet och badrumshyllan tillexempel,..De ska slipas och målas vita,.
Sen åker vi till Ikea på fredagen,(flyttar lördagen 4:de mars)
Så den helgen kommer vi ha fullt upp med att även sätta ihop lite möbler yay ;D

Dag 20-Bästa årstid

Kategori:

Nu kommer jag inte ihåg om rubriken stämmer,kanske ska stå favorit årstid,..det kvittar,..
Bästa årstiden är självklart SOMMAREN
Värme,bad,grill,fiske,poolfester,solbränd,kylda drinkar,myggbet,bin,grönska,blommor,vilda bär,kjol,klänning,äta glass ute,svettas,semester,födelsdag (Juli),fika ute,promenader runt strömmen,golf,landet,sena nätter,ljust hela tiden,lekparker fyllda med glada barn,sandaler åå jag kan fortsätta hur länge som helst.
Det kommer aldrig ta slut,..såå mycket älskar jag sommaren
I love summer

<3

Kategori: Graviditeten

V 26 (25+2)

I will not miss you

Kategori:

Nu är leverfläckarna borta
3 bedövninsprutor och två läkare senare så puff var dem borta
Jag gillar verkligen inte sprutor så just då upplevde jag det som jobbigt,..började tillomed svettas lite,..
Men det gick över fort,annars var det hur smidigt som helst och jag kände ju inget.

L.y.c.k.a

Kategori:

Kan ni gissa vad ja fick utav älsklingen när han kom hem från jobbet?
3 st Pingvingstränger med mint smak och självklart en cola vanilla eller 2 st faktiskt, en vanlig och en zero
Lycka  ♥
Blev lite chockad,.första jag tänkte på var"Hur visste han?,."i  ungefär en sec, sen kom jag på mig själv,hade ju helt glömt bort att jag skrivit i bloggen =) så är det när gravid hjärnan sätter fart hihi
Ja ha upp tidigt imorgon då,..visserligen går jag upp tidigt i stort sätt varje dag sen jag slutade utbildningen,..istället för att gå upp runt 08.30-09.00 så är jag upp runt 07.00-08.00 nu förtiden,..
Men imorgon blir det iväg till vårdscentralen,..har en bokad tid där kl 08.15 för att pilla bort 3 leverfläckar

Dag 19-Favorit godis/läsk

Kategori:

Jag är inte så mycket för godis-sött och salt-men sen graviditeten har det hänt att jag blivit sugen nån gång ibland,.. är lite sugen just nu faktiskt,..men ska strax bli lite mellis =)
Annars är jag mer för kakor och bakelser gärna till en kopp kaffe
Chips och öl är jäkligt gott det med
Men åter till godis jag har alltid varit lite svag för pingvinstängar-Dock inte alla smaker-
Min favorit är mint-men gillar även rabarber,häxlakritsen och salta hallon.
Favorit läsken är Cola vanillia
Will always be



Så ni kan ju tänka er hur ledsen jag blev när de en dag bara slutade sälja dem,..
Sen hur glad jag blev när de började sälja dem igen yay =)



Your so loved

Kategori: Graviditeten

Filmar magen när Bebben är lite  livlig =)

Flytt,flytt och åter flytt

Kategori:

Nu är det endast 13 dagar kvar tills vi ska flytta,.och vi är snart klaar med  all packning,..Underbart
Det är måndag,solen skiner och jag är något relativt pigg,..blir att fortsätta packa idag,..inte så mycket dock,..
Fundera på att ta en sväng på stan idag eller om jag inte svänger förbi Centrumet i Hageby,..ska endå förbi vårdscentralen imorgon,..Åå ja, dit ska man imorgon kl.08:15 (Alldeles för tidigt om man frågar mig) för att pilla bort några leverfläckar,..men bättre att jag gör det innan ungen ploppar ut,..kan vara svårt att få tider också,..
Nu blir det frukost och lite top model Svergie
Ha en underbar dag

Graviditets vecka 26

Kategori: Graviditeten

Bara 4 dagar kvar sen är vi på 100 dagar -strecket yay =)

Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

 

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

Du

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen

Egna tankar:

Har svårt ibland att hitta en bra liggställning,vaknar ofta tidigt på mornarna,..men sover annars nätterna igenom utan problem...bebben sparkar,rör på sig och puffar lika mycket fortfarande =),..filmade häromdagen (Mysigt) man ser men inte JÄTTE tydligt =) om jag kan så ska jag försöka slänga in videonklippet senare idag =) mår för övrigt bra,..lite trött ibland,..
Bild saknas-sitter ej vid min egen dator


Dag 18-Bra serier

Kategori:

Förut var jag inte så mycket för att kolla på serier,mest för att jag inte hade tid och sen ville jag inte att mitt liv skulle prägla kring tv serier,..de få serier jag kollade på som tonåring var bl a Friends,sex and the city,ett tag Dawsons creek och ibland south park å simpson.
Men visst har man sett ett eller fler avsnitt av både den ena och den andra serien,..men jag har inte följt serierna eller sett klart dem,utan bara brytit pga olika skäl,..de kanske slutade sända fler avsnitt eller att mitt intresse för serien sjönk.
Annars har jag varit mer för film än tv
Idag ser dock mitt liv helt annorlunda ut än för ett par år sedan,först och främst har jag mer tid att hinna se på serier och nu finns det sååå mycket mer att välja mellan,..både bra och dåliga,..
Men bra  serier just nu som jagoch sambon kollar på är bl a:
Supernatural
Merlin
Once upon a time
Big bang theory
How i meet you mother
2 1/2 men
Simpson
American dad
Family gay
Walking dead (Bra i början,men börjar tveka ju längre in i serien man kommer)
CSI-Miami,New york
Modern family
Oj det blev visst en hel del,..tur att man inte passar några tider,..utan att man för det mesta ser när man känner för det,..

Mätt och belåten

Kategori:

Mätt och belåten som faaan är jag just nu,känns som det enda jag gjort är att äta idag,..inget mig emot dock :)
Kom hem för ca 1 1/2 sedan,idag firades mina yngsta kusiner,..Flickan 12 år och Pojken 10 år,..Förstår inte vart tiden tar vägen,..Hon blir tonårig om 1 år,..men jag har svårt att tro det,..för mig kommer de alltid vara små,..likadant med min äldsta kusins äldsta Unge ( sonen Filip ) blir snart 15 eller 16 år och även honom har jag svårt att förstå att han blivit så "gammal" redan,..
Tyckte denna var rätt komisk,..alla ser sååå glada ut,..trött är de dock,..
Har haft en trevlig dag/kväll  med god mat och sällskap ,dock utan Sambon så jag fick köra själv dit och hem vilket inte var så kul
Sitter just nu och försöker ta igen mig,..mätt och allt,..men än är inte kvällen över,..vi har bokat 2 bio biljetter till ikväll chronicle kl 22:00 så jag lär vara antingen jättetrött eller jättepigg när vi kommer hem ;)

Dag 17-Senaste köpet

Kategori:

En hissgardin från Hemtex med  textmotiv till Bebbens rum och ett par innetofflor
Räknas mat och hushållsartiklar in i denna som senaste köpet??Hmm
Men om 2 Fredagar så blir det en tripp till Ikea,biltema och Media markt och då blir det storshopping på hög nivå

Dag 16-3 saker jag skulle vilja göra innan jag dör

Kategori:

1.Bli mamma-Vilket jag snart kan stryka bort från listan-
2.Bila genom USA
3.Hoppa fallskärm
Jag har ju självklart en mycket större lista än denna på saker jag skulle vilja göra innan jag dör,men detta är dem 3 topp på listan =)

,.....

Kategori:

Tom rubrik
Vi börjar fredagen med att tvätta och kolla på Once upon a time under tiden,fast jag finner mig själv svårt att hålla ögonen öppna,är nog lite trött idag fast att jag sov så bra inatt,..senare idag blir det en tur med dammsugaren och efter 16:00 en sväng på stan med systra min,..Dags att köpa presenter till minsta kusinerna,..fast nu är dem inte så jättesmå längre,..kommer dock inte ihåg hur gamla de blir,..Grabben 8 och Tjejen 10??Det märks imorgon då vi ska dit och fira dem en stund med fika och middag =)

image description

Denna bild tagen förra året eller året innan det?! Kvinnan med på bilden är deras mormor,.

Kollat på barnvagnar idag,.

Kategori: Graviditeten

Kollat på barnvagnar idag med mina morföräldrar,nu händer det grejjer,..Ska dit igen senare idag med Sambon och se vad han tycker om vagnen som jag gilla :)
Jag hoppas han kommer tycka om den lika mycket som jag,..vore synd annars,..Om han vill ha vagnen han med så beställer vi den imorgon,..4-8 veckor ska leverans tiden ta,..blir ju lagom,..Den borde komma runt slutet av mars- i början av April månad,..sen behöver man inte hämta vagnen direkt när den kommit,..utan kan "förvara den där sålänge",..

- Generösare morföräldrar än dem kan ja inte hitta ♥ vet inte hur vi ska kunna tacka dem tillräckligt mycket,..
Dem och Hans föräldrar har ställt upp med mycket och vi har fått såå mycket kärlek kring den lilla,..
Barnvagnen-en emmaljunga
Det ingår regnskydd/myggnät
Det som ska köpas till är liggdelen =)

Dag 15-bilder på mig under året som gått

Kategori:

Ibland undrar jag vad jag egentligen valde för rubriker,inser ju att jag inte kan svara ordentligt på dem flesta av dem,..och tyvärr är detta en av dem,..visst jag har några bilder,..men inte tillräckligt på denna dator,plus att de flesta av bilderna har jag tagit själv.
Här kommer iallafall några bilder på mig från året 2011 som gått,.
De är inte placerade i någon speciell ordning!
Det saknas en härlig sommarbild,iskall vinter bild och bebismagen med hela mig + annat jag hellre velat ha.
Men sitället får ni nöja er med en bild från Dubai (Januari 2011) Amsterdam Augusti (2011),en bild från när jag hade långt hår i början av året till kort hår innan sommaren,Halloweenbild och jobbbild + annat.
Ja e ledsen bättre än såhär kan jag icke bidra med

Veckans kändis mamma

Kategori:

Veckans Kändis mamma är Pink

Mest för att man aldrig kunnat ana att hon skulle bli mamma
Däremot så tror jag att hon är en bra mor till sin son,det tvivlar jag inte på
Gillar  verkligen denna bild på dem :)

Dag 14-Bilder på mig som barn

Kategori:

Blir tyvärr inga bilder på mig som barn mer än de jag har lagt upp i ett tidigare inlägg på bloggen
Anledningen är att jag inte har mycket bilder på mig som barn och tyvärr inga i datorn,..så det innebär att jag måste ta ett kort på korten,..och sedan överföra från mobil till datorn,..orkar inte göra det idag,..mitt uppe i att packa och nu äta lite mellis
Men i detta inlägg  Här finns två bilder på mig som barn :D

Good morning people

Kategori:

Vaknade tiiiidigt imorse för någon som inte har någonstans att ta vägen,.men det är samtidigt mysigt att vakna upp med min Älskling, och jag känner mig inte lika tung i huvudet när jag går upp vid den tiden.
Idag är det visst alla hjärtans dag vilket inte är något vi direkt firar,..kommer faktiskt inte ihåg ifall vi gjorde nått speciellt förra året,..kanske åt ute?hmm,..Jag tycker årsdagarna är viktigare att fira,..men sen är det ju bara mysigt att spendera en dag ihop och "fira" alla hjärtans dag!
Om 16 dagar är det 1 mars och Moving time,..så här hemma packas det för full,..elelr kanske inte JUST nu,..men började igår eller egentligen i söndags med vinden,..vi har sååå mycket där uppe som ska med,...
JUST nu sitter jag i soffan,dricker kaffe,bloggar och ser på once upon i time,..en bra serie,..

Dag 13-Min mamma

Kategori:

Varför vill ha ha med min mamma i denna 30 dagars lista må tro?
Jo för att jag har nämt henne förut i bloggen,väldigt vagt dock,..där jag skrev att hon är sjuk,..sjuk undrar ni?
Min mamma har något som heter MS-Multipel skleros
Ms är en neurologisk sjukdom som drabbar det centrala nervsystemet
Det finns ingen botande behandling mot denna sjukdom,utan det är mediciner som gäller resten av livet,..vissa kan leva med denna sjukdom med ett någotlunda bra liv,..dessa personer kan gå,jobba och ha ett socialt liv menas andra som min mamma måste förtidspensionera sig,sitta i rullstol och knappt fungera alls,..hon är ju vid medvetandet,hon kan prata,hon äter själv och hon kan ta sig själv vart hon villl med hjälp av en mobil,..rullstol med motor,..dock den hon har kan endast användas inomhus,..men hon är svag och har aldrig varit stark som person,aldrig riktigt kämpat till 100%,ger upp väldigt snabbt
Hon har haft denna sjukdom i över 20 år nu,så hon har ju under denna tid blivit sämre,..i början mådde hon fortfarande "bra"...hon kunde gå,köra bil,om hon jobbade minns ja ej?,hon följde med på familjeresor utan större problem osv,..men nu gör hon inget av detta,..möjligtviss en fika i söderköping-mem- på somrarna,..vilket alltid är trevligt,..en tur till närmsta affären där hon bor,..alrig själv dock,..hon har altan och åker ofta ut dit på somrarna,..vinter sitter hon hemma hela tiden,förutom om hon behöver åka till sjukhuset/vårdcentralen,..vilket händer nån gång ibland,..aldrig akut,..
Jag var bara barnet när hon först "drabbades"av sjukdomen,ca 3-4 år..hon själv var inte äldre än 27 år,..
Min mamma har för mig alltid varit en "sjuk" mamma,..jag hade det inte lätt som barn att växa upp med en mamma som fanns där men endå inte,..det var inte förens äldre dagar jag lättare kunde acceptera och leva med det,..det tog år för mig att kunna prata öppet till någon om min mamma och mina känslor kring det hela,..
Att inte va det enda barnet gjorde mycket,det underlättade,vi fanns där för varandra,fortfarande gör,man var liksom inte själv med att försöka leva med situationen,det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara annorlunda idag med mig om jag var det enda barnet, det vore nog i så fall självständigheten..jag hade nog haft mer karaktär än jag har idag...man blev ju tyvärr som minstingen i familjen lite mera beroende av andra,,vilket jag kämpat länge med att få bort...att be om hjälp ska man aldrig skämmas för,...men man måste klara av att göra visa saker själv här i livet,..nu låter det som att jag varit väldigt borskämd,men så har det inte heller varit,..jag har som min syster slitet,tjänat våra egna pengar,tvättat våra egna kläder,sköt våra egna liv,..ibland hjälpt varandra,..till skillnad från våran bror som lät sig bli bortskämd och fortfarande i 30 årsåldern gör utav våra morföräldrar,(de är lite boven i det hela)..men som för övrigt har funnits där och ställt upp i vått och torr och lite där till...men inte riktigt fattat detta med bortskämdhet?!
Det var alltid andra personer som" uppfostrade" oss (våra morföräldrar,vår moster och farmor) ibland oss själva,..man lär sig uppskatta vissa saker här i livet på ett annat sätt tror jag i såna här situationer?!,..
Våran far var aldrig mycket för att lära sig uppfostra oss,..han hade det nog svårt som "ensam" förälder,..men han fanns alltid där,han tog alltid med oss på semester med hans systers familj och ibalnd resten av släkten,..i början var det ju alltid lite jobbigt att mamma inte följde med,men efter ett tag så tänkte man inte på det,..det blev till en vana,..
Men åter till min mamma,..
ett tragiskt öde som jag inte önskar till någon,..ett öde som jag själv inte vill drabbas av,..detta har gett mig många mardrömmar och jobbiga tankar om framtiden,.
Det är många som säger att jag är mest lik henne av oss barnen
-Och jag kan tänka mig att de flesta kanske som får höra att dem liknar sina mammor inte säger eller bryr sig så mycket om att få höra det,..men jag är en av dem som lyfter på ögonbrynet och börjar direkt associera till sjukdomen och inte min mamma som människa,..jag ser det som en negativ grej att jag skulle vara lik henne,..och så vill jag ju självklart inte att det ska vara,..men tyvärr är/känns,..

Graviditets vecka 25

Kategori: Graviditeten

Nu välkomnar vi vecka 25 ;D
Förut var den nya veckan en Torsdag men är en Måndag som det var från allra första början..det har ändrats med några dagar.
Bebben:

Din bebis är nu drygt 22 cm från huvud till stjärt och väger omkring 850 gram. Tänk dock på att foster växer olika fort från omkring den 20:e veckan så om din bebis skulle avvika lite från det genomsnittliga så är det i sig ingen anledning till oro.

Om bebisen av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården. Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa en ännu omogna kroppen att klara sig utanför livmoderns trygga värld. Bebisen skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom den ännu är mycket mottaglig för infektioner och andra komplikationer.

Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett steoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.

Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.

Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.

Du:

Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del.

Vissa kvinnor upplever flest fosterrörelser när de vilar

Egena tankar:

Å ja man känner av fosterrörelserna enomt mycket nu,..Härligt,..
Jag börjar inte alls känna mig lite "tjock",det börjar inte alls bli jobbigt att klä på mig,raka mig eller resa mig upp hihi
Men för övrigt mår jag bra,..vilket är det viktigaste,..

Baby picture of me

Kategori: Graviditeten

image description
Me and my grandmother :)
image description

Dag 12-Drömhuset

Kategori:

Ett drömhus för mig är ett hus fullt med kärlek
Jag har verkligen fastnat för denna stil av hus
Älskar när köket är uppbyggt såhär
Älskar detta badkar
En fin uteplats med pool tackar man inte nej till
Öppet vardagsrum med mycket ljusa färger
gärna öppen spis *Mysigt*
Drömhuset kan dag från dag se annorlunda ut men jag älskar ljusa färger,öppet,lite möbler och med ett stort badkar.Gärna uteplats med en fin liten pool,ska helst vara kakel i toa och badrum..trägolv och vita dörrar,..stora och fina tavlor,..ryamatta,..och bra med förvaring,..ett garage vore himla trevligt med :D

Dag 11-Sånt jag skulle vilja ha

Kategori:

Jag har det mesta jag vill ha,även om det låter som en klycha att säga.
Jag har mitt livs kärlek hos mig,fullt frisk,jag ska bli mamma i sommar,jag har någonstans att bo,kläder att ha på mig och mat på bordet.
Sen kan man ju alltid drömma och önska sig lite,Inget fel på det ;D
En miljonvilla skulle inte sitta fel och gärna i ett varmt land
Walk in garderob
Eget jetplan vore nice
sen en fin bil,en bra skola till mitt barn m.m

Men tillbaka till verkligheten

Jag skulle vlija ha ett fast jobb,..som ger mig en säker ekonomi varje månad,..och slippa dessa strö jobb och ersättningar från fkassan där lönen ser annorlunda ut från månad till månad,..men missförstå mig inte jag är tacksam över att ens få ersättning och nått jobb överhuvudtaget,..men det är jobbigt,det är en kamp varje månad,man får vrida och vända på pengarna,..hade inte min sambo haft det jobb han har och den lön han får så hade det inte varit lätt för oss,..och all den hjälp vi får från våra familjer hjälper så oehört mycket också,..vi är dem evigt tacksamma,..♥
Vi klarar oss och vi har varandra det är det viktigaste,..sen gäller det ju att prioritera vissa saker först,..
Räkningar och mat först,sen fritid just nu

Sen när barnet kommer blir det mer Barnet,räkningar,mat och sen fritid.


Feeling down

Kategori:

Vill ändra typsnitt på rubrikerna men det går inte riktigt som jag vill,..sen är jag sugen på sushi men inga pengar har!!
Insåg även förut att det kommer bli en dyr månad för mig,med räkningarna "Bara mina",..vilket det annars inte är,..men köpt lite saker på Hemtex och min vovves försäkring ska betalas den 1 mars!!
Var även uppe på vinden nyss och vill bara rensa bort allt NU,men väntar med det till imorgon.
Har annars jobbat några h idag och känner mig nu  allmänt tråkig och hungrig
Skulle vilja duscha hunden också men har liksom inga krafter för att göra det,..tidigare idag när jag åkte till jobbet så kände jag mig pigg sen efter 1 1/2 h då kom seghets känslan,orklösheten..men jag diskade,gick upp på vinden en sväng direkt när jag kom hem,..fast nu helt plötsligt sitter jag här deggig,hungrig och tråkig :/

Dag 10-Min sambo

Kategori:

Nu tänkte jag inte berätta en historia om min sambo,hans liv osv utan mera hur vi träffades och vårat liv ihop,vad han betyder för mig osv
Vi träffades för lite mer än 2 år sedan,den 7 mars är det exakt 2 år sedan vi blev tillsammans,..2 underbara år,...men vi träffades i mer eller mindre i 2 månader innan vi blev tillsammans,..allt började med en oskyldigt flört,via facebook tilloch med som sedan lede till något mer,något betydelsefullt..något jag aldrig upplevt förut och det var/ är
-KÄRLEKEN-
Min sambo betyder allt och lite där till för mig
Jag visste vem han var innan vi tog kontakt med varandra,men bara ytlig typ vad han hette,hur han såg ut och att han var en av min brors vänner,social och trevlig,att han hade humor,vilket var en av dem annledningarna till att jag föll för honom.
I augusti 2010 kommer inte ihåg exakt datum men jag hade slutat jobba och och vi hade varit tillsammans i 5 månader å vi var redo att ta nästa steg i förhållandet-Att Flytta ihop-jag bodde då ute på landet med syster min så det var inte så svårt att lista ut vem som flyttade till vem ;) men jag var inte sen med att berätta att jag ville att vi skulle flytta ihop "På riktigt" till vår egna lägenhet,för det kändes inte som att vi flyttat ihop bara för att jag flyttade in till honom,..så vi ägnade dagarna åt att leta lägenhet,..vilket inte var så lätt,..men efter 3 visningar så hittade vi äntligen den RÄTTA lägenheten för oss,..en lägenheten bara 3 min promenad från förra lägenheten,..fräschare och bättre förvaring,..här har vi nu bott i över 1 år,..1 år med flera underbara minnen fulla med skratt och ja kanske inte direkt gråt men sorg,här har vi haft oss ett antal fester,som för det mesta varit lyckade ;)
Men nu efter att bott här i 1 år och 3 månader så var vi redo att ta ytterliggare ett steg framåt i förhållandet,..ett STORT steg,..att skaffa barn,..vi hade pratat om det ett bra tag och kom fram till att vi båda två var redo,att vi älskade varandra och fortfarande gör självklart ..så efter ca 1-2 månader med 2 tester på den tiden utan positiv svar (Naiv som jag var) så förstod vi att det kan ta ett tag(Oftast upp til ett år),..så vi bestämde oss för att fortsätta som vanligt och ge det tid,inte tänka på att försöka utan låta det ske när det sker,..
Den dagen skedde då den 23 september 2011,eller det positiva svaret kom då hihi..Dagen innan den STORA 30 årsfesten,..sambons 30 årsfest,..vi valde att göra ett test  ifall att så att jag inte drack nått den kvälle,..vi valde rätt,...
Så nu väntar vi en liten bebis och flyttar om en månad till ett radhus,4:a med uteplats..
Jag är lyclklig med min sambo
Älskar dig

You got to love Friday

Kategori:

Började min fredag med att dra mig till "Skolan" för sista gången någonsin kl:07:30 imorse,..
Det blev en avslutningsfika i form av ostmackor och kaffe,te eller vatten..och till det en muffins var med hallon som topping,.
Och detta fixade då min lilla klass (på 3 personer med mig,) igår med att baka och bre mackorna till ca 15 pers.
Avslutade allt redan runt kl 10:00..awsome,..
Sen blev det ett snabbt ärende till F kassan och efter det en snabbis på stan,där jag svängde förbi H&M och sedan Systemet,..Köpte ett alkoholfritt rosevin till mig och lite vete öl till Sambon min me alkohol  i då haha
Nu väntar jag på att färgen i håret ska torka in och göra mittt hår sådär vackert fint
Å ja jag färgar håret trots att jag är Gravid,..
Men detta är faktiskt första gången jag gör det sen jag fick veta att jag blev gravid,jag trodde  precis som du som reagerade på detta nu,att det skulle vara farligt att färga håret när man är gravid,..så jag har ju varit jätteduktig och struntat i att göra det,..och skulle kunnat fortsätta strunta i det,..men sist jag var hos barnmorskan så sa hon att det var helt ofarligt,.."det du ska unvika med färgning är mest blekningen",..men jag är brunett och använder intensiv toning,..som luktar gott också :D
Och eftersom jag "gett" upp mycket som Gravid,..som faktiskt är farligt och skadligt för barnet så som (Rökning och alkohol) så tänkte jag att jag åtminstonde kan färga håret utan att ta skada på barnet,..
Det här med Rökning under graviditet stör mig faktiskt inte,om Gravida som rökt innan väljer att fortsätta röka så tycker jag att de kan få göra det,..jag hade säkert fortsätt rökt själv om det inte var för att jag bara mådde illa av det och kan ibland fortfarande göra när jag känner lukten av rök eller när någon har rökt (Som sambon min) sen var det lite så att  innan jag fick reda på att jag blev gravid så hade jag börjat minskat med rökningen,..så det gjorde att det blev lättare att sluta också,..
Vi får se kanske jag "börjar" röka igen när bebben kommit ut och det har gått ett par veckor,..fast för mitt och barnets bästa så ska jag helst inte göra det!!
Ha en underbar Fredag

Dag 9-Dåliga vanor

Kategori:

Självklart har man dåliga vanor,vissa värre än andra
Men mina dåliga vanor är ??:
1.Öerdriven Städnojja-Med 2 kissar och en vovve så blir det att jag dammsugar ofta,sen är jag noga med att hålla rent efter mig i toarummet och kök,.kan lätt störa andra?!
2.Kakmonster nr1-Älskar kakor
3.Badar FÖR ofta-för min stackar hud,är väldig torr av mig
4.Lagar för sällan mat-ordentlig mat-
Orkar faktiskt inte skriva mera på denna lista nu + att det är svårt att veta exakt alla sina dåliga vanor,..får väll lägga till om jag kommer på nått mer senare,..

Ha en bra kväll på dig

Saying goodbye

Kategori: Funderingar

Imorgon säger vi hej då till Utbildning,..och det ska bli riktigt skönt faktiskt,..6 månader har gått och jag har inte knappt fått ut nått av Utbildningen,..vilket är väldigt tragiskt tycker jag,..detta var inte alls vad jag hade hoppats på när jag började på utbildningen,..
Men men bara att börja om,..får se om jag kanske lyckas fixa till mig en ny praktik någonstans eller ett deltisdjobb innan bebben kommer,..annars lär det bli ganska sega och låånga dagar här hemma,..så som jag mår nu så vet jag ju att jag klarar av att ha praktik eller jobba,..
Fast när jag tänker till så har jag faktisk vääääldigt mycket att se fram emot,kanske inte bli sååå långa dagar ,..det ska packas och rensas till flytten, 1 månad har vi  på oss,..Vi ska ta  en tripp till Ikea och Biltema, det ska fixas och inredas i nya lägenheten,..Jag hade tänkt att börja laga ordentlig mat om dagarna,..testa på nya maträtter,..spännande,..ta en 30 minuter promenad varje dag(Helst utan vovven min),..sälja våran bil för att sedan införskaffa en ny (Kombi),.Gå på möten både på ams och hos barnmorksan
.Ja som ni märker så har jag lite för mig och bara längtar,..men ett jobb eller praktik på deltid skulle inte sitta fel heller :)

Det här med listan..

Kategori:

Det här med listan går ju jättebra,..eller vad säger ni?haha det är andra gången jag missat en dag och så lär det nog fortsätta framöver så jag ber om ursäkt för både nu och framöver.
Men nu kör vi igen.
Dag 7- Bloggar jag läser

fashionstars.blogg.se Maria,.. Nybliven mamma till sonen Liam,..här får vi följa hennes liv varje dag (just nu som mamma ledig) med sambon Sami,hunden Theo och sonen liam ,här bloggar hon med bilder och texter ur hennes liv,..
Novembersara.blogg.se Sara,..som ska bli mamma i maj för första gången,..Precis som jag,..Hon bloggar om sin graviditet och vardag,hon är inte rädd för att skriva vad hon tycker och tänker,..
acarolinas.blogg.se Carolina,..Mamma till dottern Lo och väntar sitt andra barn som är beräknad även här i maj,..En stark person som skriver om ett jobbigt förflutet som hon fortfarande kämpar med,..hon är öppen och ärlig,..skrivkunnig och smart,..väldigt djupa texter som oftast berör,..hon får en att tänka om en extra gång,..
chrystelle.blogg.se även hon väntar sitt första barn,som lär komma närsomhelst,..i bloggen skriver hon mycket om sin vardag med mycket bilder,..det jag gillar mest med henne är att hon stickar och syr mycket eget till den kommande bebisen,..önskade att jag själv var lite mer kreaktiv,..
Kandees.com Sandra Forsman mer känd som Kan dee från Västerås,..I bloggen får man läsa om henne som konstnär och målare,..hur hon driver sitt eget företag,..en webbshop där hon säljer egendesignade kläder med hennes konst tryggt på,..
http://lillamys.blogg.se/ ,..I bloggen skriver hon om bananis(Namnet de valt att kalla bebisen i magen så länge) sin första graviditet,..en söt tjej som ger oss bilder och texter om hennes vardag i bloggen,..
Det var visst många "mamma bloggar" men blir nog lätt så att man läser andra blivande eller kommande mammors bloggar nu när man själv väntar en liten,..läste ju inte såå många bloggar innan,..kunde kolla nångång ibland på både den ena och nadra bloggen men jag följde ingen blogg så som jag gör nu,..
Dag 8-Bra film/Filmer
Oj,..jag känner lite nu att jag ångra denna,..finns ju såå sjukt många bra filmer,..
Men jag skulle kunna säjja en från varje kategori,..eller nästan all,..

Komedi

Zombieland
Thriller

Salt


Action/drama

Taken
Skräck
Hostel,..Vågar inte se alla,..bara sett en,.2 filmen,..
Psykologisk skäck

The strangers




Drama

Seven pounds


Dessa är de typer av kategorier av filmer jag tycker är bra,..sen kan man någon gång ibland se en svensk film,en kärleksfilm och lite sience fiktion mm

Two hearts beating together

Kategori: Graviditeten

Allt såg riktigt bra ut,..och jag hoppas nu att det kommer fortsätta att göra det.
Barnets hjärslag/ 145 och mina värden såg bra ut
Det var så underligt undebart och samtidigt coolt att för första gången få höra sitt barns hjärtslag,..det lät så vackert,..H*n var dock inte så förtjust i att någon var där och pilla på magen,..ville hela tiden fly undan och puffade på ganska rejält,..mitt barn är redan liggandes i magen en riktig sötnöt,..
Fick även veta den exakta BF,...har hela tiden varit osäker för jag inte riktigt hörde vad hon sa som gjorde ultraljudet sist vi var,..och fråga efter det att hon nyss sakt det kändes lite pinsamt jobbigt,..så jag har gissat på att BF var den 30 maj,.
Men är nu BF 03-06-2012

Så det kommer att bli ett perfekt sommar barn så som vi önskat oss,..är själv ett sommarbarn och jag bara älskar sommaren :D

Elsas värld?!

Kategori:

Kollade på en ny serie igår
..Elsas Värld..

Elsas Värld är en webbaserad dramaserie producerad av produktionsbolaget Tre Vänner. Serien handlar om Elsa Gustavsson från Borås som erövrar mode-Stockholm med sin blogg Elsas Värld.

Den är hur som sjukt rolig,..rekomenderar att se den för dem som gillar denna humor,..och svenska serier...


Händer annars idag då?!,..Jo vi ska till barnmorskan idag för daglig kontroll kl.17:00,..andra kontrollen nu,..hoppas bara allt ser bra ut,..alla värden och att bebisen mår bra,...förra gången såg allt jättebra ut,...
Tyvärr är det bara så att jag är såå trött idag,..har varit det heeela dagen,..stör mig något så enormt,..Kanske ska försöka att vila lite innan vi ska dit,..så att jag inte somnar påvägen hihih,...

Dag 6-Min Dagens klädval

Kategori:

Mitt klädval  idag är inte mycket att hurra över men vi har tvätt-tid på onsdag, så det förklarar en hel del.
Fast detta är ju del viss min stil,..bara att den är lite extra tråkig idag..
Blev 3 kort för att få 1 att bli bra

1.Första Bilden-Fick inte med hela mig



2.Andra bilden-Glömde självutlösaren och detta blev resultatet



3.Tredje bilden-som blev bra



Tofflor-från hemtex
Svarta tights-Från h&m
Kjol med dragkedja-Från New yorker
Blå stickad tröja -Från New yorker


..Cause I'm leaving on monday morning ...

Kategori:

Eller så stannar jag hemma!
Idag skulle vi ha åkt på ytterliggare två Studiebesök-Vildmarkshotellet och villa fridhem,
2 besök ingen av oss elever (Vi är 3 med mig) har bokat,..nej utan det hade vår "lärare" gjort,..vilket inte var såå uppskattat från våran sida,..vi var klara med våra studiebesök och skulle nu sammanställa alltihop och ge det skriftligt till "läraren"..och det är inte LITE vi har skrivit heller så det tar ju tid,..och vad gör idioten då jo han slänger på 2 beök till och hans ska prompt följa med också,..vilket vi tycker är bara helt onödigt och det är VÅRT projekt så vi bestämmer själva hur vi vill att det ska se ut, vilka besök vi vill göra och inte göra,..vi ska även redovisa detta muntligt för honom och är han med oss på dessa 2 sista besöken så finns där inget att redovisa för han,..Idiot...
Men men fick sms av de andra imorse att de inte skulle komma,...så nu är jag hemma jag också,..hade inte klarat av att åka på dessa studiebesök själv med honom,..som ni märker är inte denna "lärare" så omtyckt i våra ögon..
Nu blir det frukost,..är sååå sugen på Apelsin Juice,men det har vi inget ;/
Typiskt att va sugen på nått man icke har

Igår var det egentligen..

Kategori:

Igår var det egentligen Dag 4-Min dag- på listan,..men som ni märkt så skrev jag inget igår. Faktiskt så satt jag aldrig vid min dator,..blir då lite omöjligt att kunna skriva något...så idag får jag lägga till både Dag 4 och 5 listan..
Vi börjar väll med Dag 4-Min dag,... rimligast hahaha
Min dag

Lördag och allt
Vaknade kl:08.30,vilket är inte ovanligt för mig att göra på helgerna...jag har ju hund och har som vana att vakna tidigt då...oavsett vilken dag det är..
Efter promenaden blev det en rejäl frukost,-tog dock inget kort-och 1 eller 2 avsnitt av Merlin en ny serie vi börjat kolla på.
Runt 13.00 tog vi oss äntligen upp ur soffan,för att åka iväg och basta å grilla me ett par vänner,..med den lilla information ja hade fått så frös jag arslet av mig,..för inte visste jag att vi skulle behöva gå 2 km över Glottern (en sjö) för att komma till bastun och grillningen..
Jag var väldigt tunnklädd för just sådana promenader,...hade jag vetat så hade jag haft fullutrustning på mig,macksäck med varmchoklad och extra kläder...för jag är en l"SkogSmänniska"älskar såna här dagar..men mer om det senare..
Iallafall det var jäkligt trevligt trots kylan och den lite mindre obekväma promenaden över sjön,..
Nojjan att tro att den skulle spricka och man ramla i
Promenaden
-Vackert-



Korvgrillningen
-Själv åt jag ingen korv-





Efter ca 2 h me bastningen grillning,promenad så drog vi hemåt..där väntades en skön dusch..
Sen fick jag trevligt besök av en vän (Bella)  jag inte sett på ett tag,..det blev fika och mycket tjöt om allt möjligt,..ungefär som det brukar bli när vi ses,..också en massa prat om gamla minnen..
Senare blev det en sen endast för mig Middag bestående av -Lax,potatis och Kall dillsås och en kall öl, till det.. Alkohol fri självklart,fast jag drack aldrig upp hela.....men gudars va gott det var,..fisk är underskattat..
Dag 5-Favorit glass



Hittade denna gamla reklam för 88 glassen..klockren..

Som ni förstår är det denna glass som är min favoritglass..även min fars faktiskt..
Han köpte alltid den när vi handlade glass när jag var liten..själv köpte jag typ lakritsglassen eller nån strut me jordgubbssmak..vågade väll inte riktigt ta en annan glass..man tog det säkra förre det osäkra..men sen till sist vågade jag köpa just denna glass och har sedan dess haft den som favvo glass..
Sen händer det att det man slinter ibland och köper sig nån annan glass,...



Dag 3-Favorit plagg

Kategori:

Förut var mitt favorit plagg -Jeans-och är väll på sätt och vis det fortfarande.
Men då för nått år sedan så skulle de "Jeansen jag älska" vara stuprör,slitna och smala.
Jag hade ett par svarta sådana,fast bara lite slitna,som man knappt märkte av.Dem var mina favoritplagg,tills dem gick sönder och icke kunde lagas + att jag gick upp i vikt.
Hade även ett par gråa,ljusa me mycket slit och ett par mörkblåa.
Det finns ett par jag fortfarande har kvar och kan få på mig(Fast inte just nu pg a Graviditeten) men efteråt kommer jag kunna ha dem igen.
Nu har mitt favoplagg övergått till leggings/tights "mest praktiskt under Gravidteten har jag märkt"
Låter nu som att jag blivit riktigt överviktig,men så är det inte...Jag har gått upp det erkänner jag både innan och nu under graviditeten..men vi pratar om ett par kg bara..
Från ca 48,49kg innan jag träffade min sambo till 50-51kg innan Graviditeten under 1  1/2 års tid ,
och nu från 52kg till 57 kg under själva  Graviditet...
Men åter till leggings/tights
Dem passar till det mesta,det finns tunna och tjocka,olika färger och mönster "Alla är dock inte snygga" det finns långa och 3 kvarts,de passar till kjolar och klänningar, till Höga och låga skor.
Visst händer det att jag saknar Jeans ibland..tänkt dig ett ett par stilrena jeans med klackskor som får ens bak att se perfekt ut ..JA,tack..

Graviditets v.24

Kategori: Graviditeten

Shit va tiden flyger iväg..känns inte som att det var så länge sen jag satt och skrev att nu är jag inne i v.23..

Bebisen

Den här veckan är din bebis c:a 21,5 cm lång från huvud till stjärt och väger omkring 750 gram.

Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossningen.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter.

Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna.

Du

Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Eftersom din växande livmoder trycker allt mer på buken så kan du få bristningar i huden på magen. Din ökande vikt kan också fresta på din kropp vid det här laget, något som ger sig till känna genom ryggvärk, problem med blåsan, värkande fötter och utmattning medan du utför dina dagliga rutiner.

Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det kan vara dags att börja ta reda på vilka föräldrautbildningar som erbjuds i ditt område. Många sjukhus erbjuder profylaxkurser och det finns till exempel vattengympa som kan hjälpa din kropp att förbereda sig inför förlossningen.

Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då. Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut, så det finns ingen anledning att få panik. Om smärtan är ihållande och svår bör du dock konsultera din läkare eller barnmorska.


Egna tankar


Det är mycket att tänka på nu
Föräldrarutbilning?
Träning?
Smärta som avviker?
Vilket föräkringsbolag vi ska välja?
Namn på bebben?
Hur barnet ser ut?


Dag 2-Mitt favoritställe

Kategori:

En gång i tiden hade jag ett favoritställe och dit längade jag till varje sommar.
Hit åkte vi endast på somrarna
Det log en bit utanför staden..Kanske 20 min..men kändes som en evighet när man var barn...
Detta ställe ägde vi ihop med min fasters familj,så vi spenderade våra dagar och vissa nätter där ihop för det mesta.
Ibland hände det att farmor följde med och hon gjorde alltid nått gott med smultronen eller blåbären som vi då oftast plockade på våra skogspromenaderna...ja detta ställe låg i skogen..
Detta ställe ägdes av en bonde som hade ett par kor,och dessa kor gick ofta "fria" på den mark vi hade mitt favoritställe.
Vissa dagar var jag modig nog att gå förbi dessa kor menas andra dagar tog det emot lite och jag hade aldrig varit så rädd förut.
Här ägnade vi våra lata dagar med sol,bad,lek,fika,springa i skogen och plocka blommor,bär och hoppa över bäck och åar.
Att man nån gång blev stycken av ett bi eller en mygga och att det kliade i flera dagar efteråt var inget som bekymmrade en,för vet du vad man hade inga bekymmer när man var där,man bara var..
Mitt favorit ställe är/var vårt SOMMARSTÄLLE
Och varje gång jag hör Idas sommar visa, så relaterar jag det till Vårt Landställe och påminner mig om hur det en gång var.
Min far spelade och "sjöng" ofta denna visa för oss barn.
På hans egna sätt!

Idas Visa

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön.

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron det gör jag åt barna
för det tycker jag dom kan få,
och andra små roliga saker
som passar när barnen är små,
och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

Stugan såg ut som en typisk stuga brukar göra.
Röd med vita knutar,en liten altan på framsidan och en vind med sovplatser
-Idag har jag inget favoritställe-
Det finns visa ställen jag kan tycka om att åka till men inget av dem är ett favoritställe inte som denna var en gång i tiden.

Förbjuden kärlek-till shopping

Kategori:

Blev en liten sväng på stan idag efter studiebesöket,..Å ja ytterliggare ett till studiebesök,..men denna var nog den sista..
Tror jag?
Det gick iallafall bra,vi var klara efter 1 h..så då passade jag på att gå på stan..hade suttit hemma hela förmiddagen och inte gjort ett shit..så att åka hem direkt efter besöket kändes inte speciellt lockande...
Väll inne i stan,10 minuters promenad från där vi hade varit..så gick jag in på hemtex,..hade hoppats på att dem hade kvar hissgardinen som jag ville ha..men icke..hittade dock en annan..lika fin..
Ska få hänga i bebisens rum  ♥
+ ett par innetofflor för under 100 lappen hittade jag med.
sen blev det en sväng till Lindahls där jag köpte med mig ett par färska frallor (Majs) och en kaffe,..Notera "köpte med mig",..orkade inte gå mer på stan efter Hemtex trots att jag hade tänkt gå på stan längre än så här.
Men men så är det väll när man är gravid man orkar inte lika mycket :D
Så nu sitter jag här,..lite trött,..lite hungrig,.. och lycklig...
♥                                                                                                              ♥
♥                                                                                                               ♥

Dag 1-Mina resor

Kategori:

Jag har inte rest mycket under mina 23 år
Men de ställen jag besökt, både inom Svergie och Utomlands är då:
1.Spanien

Varit där hela 3 gånger med släkt och familj.
Första gången var jag nog runt 7-8 år,första gången jag flög,var sååå rädd.
-Inga bilder dock-
Andra gången var jag runt 11-12  år och då inte lika rädd för att flyga.
-Inga bilder här heller-
3:dje gången var i  agusti 2010
2.Dubai

1 gång
Januari 2011
Åkte dit med min sambo för att träffa hans Riktiga Far och hans Fars familj.
Jag och hans brors flickvän
Dubai by night
Sambon längst bort till vänster,sen hans bror,brors flickvän,hans fars fru och hans far
Jag var inte med på just denna bild/resa,här reste han själv dit :)
3 Amsterdam

Agusti 2011

1 gång,
Bara jag och sambon.
Våran "Första resa ihop" själva.
På besök i Heiniken fabriken
Cykelturen
Vi hyrde cyklar och cyklade hela dagen-Enda dagen med blå himmel och sol-samtidigt
?
4.Kanarieöarna

Agusti 2006
När min faster fyllde 50 år
5.London

1 gång
25/9-2010
eller om vi åkte den 24:de
Firade sambons 29 årsdag i London
Hade köpt biljetter till drumcode
Vi var 4 st som åkte
Det är dem ställen jag varit i utomlands
Annars har jag varit i Danmark ett antal gånger.
I Tyskland, men bara i några h.
I svergie:
Orsa (Dalarna)
Göteborg,
stockholm,
Hofors
Skåne
En sommar i Öland
mm





Dem flesta bloggare gör just nu...

Kategori:

Dem flesta bloggare gör just nu en lista, typ en -30 dagars lista-
Jag hakar på och gör en jag med :D
Dag 1

Mina resor

Dag 2

Mitt favorit ställe

Dag 3

Favoritplagg

Dag 4

Min dag
Dag 5

Favorit glass

Dag 6

Dagens klädval

Dag 7

Bloggar jag läser

Dag 8

Bra film/filmer

Dag 9

Dåliga vanor

Dag 10

Min sambo

Dag 11

Sånt jag skulle vilja ha

Dag 12

Drömhuset

Dag 13
Min mamma

Dag 14

Bild på mig som liten

Dag 15

Bilder på mig under året som gått

Dag 16

3 saker jag skulle vilja göra innan jag dör
Dag 17

Senaste köpet

Dag 18

Bra serier

Dag 19

Favorit godis/dricka

Dag 20

Min bästa årstid

Dag 21

Min favorit drink

Dag 22

Länder jag skulle vilja åka till

Dag 23

Husdjuren

Dag 24

Dagens bild

Dag 25

Spel jag tycker om

Dag 26

Lite fakta om mig

Dag 27

Bra böcker

Dag 28

Favorit ställe i lägenheten

Dag 29

En kroppsdel jag tycker om hos mig själv

Dag 30

Hur jag bor?