Sofi.webblogg.se

Dag 2-Mitt favoritställe

Kategori:

En gång i tiden hade jag ett favoritställe och dit längade jag till varje sommar.
Hit åkte vi endast på somrarna
Det log en bit utanför staden..Kanske 20 min..men kändes som en evighet när man var barn...
Detta ställe ägde vi ihop med min fasters familj,så vi spenderade våra dagar och vissa nätter där ihop för det mesta.
Ibland hände det att farmor följde med och hon gjorde alltid nått gott med smultronen eller blåbären som vi då oftast plockade på våra skogspromenaderna...ja detta ställe låg i skogen..
Detta ställe ägdes av en bonde som hade ett par kor,och dessa kor gick ofta "fria" på den mark vi hade mitt favoritställe.
Vissa dagar var jag modig nog att gå förbi dessa kor menas andra dagar tog det emot lite och jag hade aldrig varit så rädd förut.
Här ägnade vi våra lata dagar med sol,bad,lek,fika,springa i skogen och plocka blommor,bär och hoppa över bäck och åar.
Att man nån gång blev stycken av ett bi eller en mygga och att det kliade i flera dagar efteråt var inget som bekymmrade en,för vet du vad man hade inga bekymmer när man var där,man bara var..
Mitt favorit ställe är/var vårt SOMMARSTÄLLE
Och varje gång jag hör Idas sommar visa, så relaterar jag det till Vårt Landställe och påminner mig om hur det en gång var.
Min far spelade och "sjöng" ofta denna visa för oss barn.
På hans egna sätt!

Idas Visa

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön.

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron det gör jag åt barna
för det tycker jag dom kan få,
och andra små roliga saker
som passar när barnen är små,
och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

Stugan såg ut som en typisk stuga brukar göra.
Röd med vita knutar,en liten altan på framsidan och en vind med sovplatser
-Idag har jag inget favoritställe-
Det finns visa ställen jag kan tycka om att åka till men inget av dem är ett favoritställe inte som denna var en gång i tiden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: