Sofi.webblogg.se

sömnlösa nätter och jobb

Kategori: Paulina <3

Hej på er läsare
Tyvärr blir det inte så mycket updatering här,men det är ju ganska förståeligt med tanke på att man nu är mamma på heltid och prioteringarna ser lite annorlunda ut!
Inte alltid man hinner ;)
Idag var första dagen jag var med Paulina utan sambon,idag fick han åka till jobbet :/ men det gick bra ändå :) även om vi båda saknade honom under dagen så fick jag sällskap av systra min,vi sprang några ärenden på stan och fikade...Var första gången idag som jag fick amma offentligt med..eller vi satt vid en parkbänk,men det gick bara bra :)
Snart är dessa 2 veckor vi har ihop över :/ och sen är Paulina och Jag själva om dagarna,men det ska nog funka det med :)
Igår var Bvc här och mäte,vägde och gav info om allt möjligt angående barn,ammning mm
Hon växer så det knakar
Nu: 3040g
Då: 2990g
Allt såg bra ut och hon gav oss bra tips :)
Angående sömnlösa nätter,..2 nätter i rad nu så har Paulina bestämt sig för att hålla sig vaken till 01:00-02:00 på natten och det resulterar till två riktigt trötta föräldrar :/ :)

Lördag och picture time

Kategori: Paulina <3

Redan lördag å imorgon blir tösen 1 v gammal,tiden verkligen rusar förbi ;)
Har inte velat visa några bilder på flicke barnet förens familjen har sett henne och nu har våra familjer sett henne så här kommer lite bilder på Paulina M Pantzar ♥
Guud vilken dag det har varit idag,..upp och ner har det gått,..Började med att jag vaknade vid 9:00-09:30 utvilad och glad,..tösen sov fortfarnade och då passade jag på att lägga henne i vagnen och så fick hon följa med på en  promenerad med chiko! (Hunden) Jättemysigt ♥
Han tillomed äta frukost i lugn och ro tills det var dags att amma och byta igen.
Senare lagom till att Robban (Sambon) skulle åka iväg så vaknade hon och all lugn och fred som varit försvann :(
Jag han tvätta en maskin och vila i 10 min innan det sättes igång.
Det ammades,bytes blöja,somnades i 15 min (Paulina då)sen vaknade hon , å så ammades det igen,bytes blöja somnades en 15 min igen,..och så höll det på ett tag...Har ännu inte hunnit sätta upp linan i balkongen och tagit ut lakanen ur tvättmaskinen (Stänga av maskinen han jag göra iallafall),nedpissad blev man med (Fast inte mycket) :/
Hade tänkt promenera till affären och äta en glass i det fina vädret,..men kom aldrig så långt .
Men inga missförstånd nu(Trots att det kan låta som att jag bara gnäller) men jag är lycklig och tror inte jag varit så här lycklig i hela mitt liv..Ibland är det som att det inte riktigt har klickat att vi blivit föräldrar,ibland känns det så overkligt,.. ;D
Hon har varit/är helt underbar våran dotter(idag var säkert bara en sådan typisk dag) som händer att man har ibland med dem små :D
Ska bli skönt med lite käk (Inte hunnit äta) och sen en dusch efter 4 h+
Har än sålänge inte hunnit göra nått av det, men sambon kommer strax hem så då kanske det underlättare lite
Ha en bra Lördags kväll med dig

Kort updatering

Kategori: Paulina <3

Vi mår fortfarande väldigt bra allihop..Dagarna går mest åt till att amma,amma..sova mycket och fortsätta amma..Å så en del blöjbyten då ;D
Mycket mys och promenader har det blivit också
Imorgon ska vi tillbaka till BB för kontroll och sen blir det en hel del besök
Min mormor (Som redan är på sjukan)
Min mamma
och sen sist hans Mormor
Idag har det varit en helt underbar Tisdag, 22 grader med stekande sol
Blev att vi gick en promenad till mataffären med både Barnvagn och Hunden

Välkommen till världen

Kategori: Paulina <3

Paulina M Pantzar
Den 20 .de maj kom hon kl.03.58
2930 g och 49 cm lång
Förlossningsberättelse kommer självklart att kunna läsas om senare
Vi mår bra alla 3 och just nu njuter vi bara

Uttråkad deluxe

Kategori:

VARNING!
Gnälligt inlägg!
Inte den roligaste Fredagskvällen,sitter ensam hemma och med ibland ganska jobbiga förvärkar :/
Sambon är med en kompis och leker med deras bilar :(
Ringde förut upp till förlossningen -"ta två tabletter,ett bad och ät mat var vad de rekomenderade,eftersom mina värkar inte var regelbundna" Gjort allt detta men inte mycket av det har hjälpt,känns ungefär desamma fortfarande!Har till och med börjat vänja mig,men endå jobbigt.
Har dåligt samvete också,skulle ha hälsat på min mormor idag,..men jag kom aldrig så långt..inte ens ett telefon samtal kunde jag unna henne...känner mig som en dålig människa..Ska upp till henne imorgon och ta med mig tavlan jag gjort till henne å hoppas hon blir glad och kan "förlåta mig",jag skiter i hur dåligt jag mår med värkar imorgon!
Jag varnade dig,ett gnälligt inlägg..men känns skönt att skriva av sig lite..lätta på hjärtat

Good things come to those who wait

Kategori:

Andra natten med förvärkar,..inne på andra dagen nu..Sover som en kratta..men guud va skönt det är när jag väll somnar och får sova ett tag :)
Jag hoppas verkligen att det är något på gång snart,jag hoppas bebis kommer denna månad..
Vore så mysigt med ett maj barn ♥
Har ju BF den 3 Juni,men hoppas väll på att Bebben vill komma ut tidigare..Jag har verkligen ingen lust att gå över tiden :/
På tal om annat,Igår åt jag en av de godaste middagarna på länge
Middagen bestående av:
Lamm
Klyftpotatis
Bearnaisås
och
Till det: En riktigt god och färsk sallad med philadelphia ost
Och allt var sådär perfekt kryddat,..allt smällte i munnen...
Fredag idag då,inget planerat att göra idag eller resten av helgen!?
Ett till besök på sjukhuset kan hända att det blir ifall hon stannar kvar :/ annars blir det ett hembesök vilket är mycket trevligare :)
Nae mer har jag inte att säga idag
Ha en bra Fredag

17.de maj

Kategori:

17.de maj och Norges nationaldag.
Och det ska firas självklart :) Har man en mormor från Norge så,..dock kommer firandes äga rum på sjukhuset(Mormor är där) och firandet blir i form av fika,..jag har personligen aldrig firat Norges nationaldag..Men mina morföräldrar åkte ofta till Norge och firade denna dag!Sist de åkte vilket var år sen,då följde min bror med dem för första gången!
Men jag och systra min har aldrig varit där :/
Har haft jobbiga förvärkar i natt och det fortsätter även idag
Happy and sad face

Kjempe

Kategori:

Har man inte råd att köpa något att ge bort till någon som betyder mycket och går igenom något mycket svårt just nu så kan man ju alltid hitta nått att göra själv som tillexempel måla en tavla :)
Första gången jag målar med riktigt fina akryl färger,det var lite svårt,..men är ganska nöjd och jag tror personen i fråga kommer bli väldigt glad och uppskatta denna "present" ;D

Denna långa väntan

Kategori: Känslor

Nuu är det mest bara en enda lång väntan, en väntan på att du ska komma till världen...Vi längtar efter dig..vi vill träffa dig..fast självklart ska du komma ut när du själv känner dig redo,vore ego av oss annars.
Igår fick du denna fina babysitter utav din Farmor och Farfar :)


Med vibration också :)

Snart är allt i ditt rum fixat och klart med,men inte riktigt ännu så bilderna på rummet för väntas med ett tag till..har inte hittat någon byrå eller hylla än till dig och de två tavlorna som jag skulle måla till dig har jag ännu inte börjat med,men snart så..får hoppas jag hinner klart dem bara innan du kommer..fast gör jag inte det så är det ju inte hela världen..rummet lär nog aldrig bli riktigt klart heller tills du kommer..rummet kommer hela tiden stå oklart,den kommer hela tiden fyllas med så mycket prylar och kärlek ♥


Only the best for you

Det blev inget billigt besök

Kategori:

Vi var nyss hos Barnmorskan på vanlig koll
Allt såg bra ut,..Dock tyckte hon att mina järnvärden har sjunkit en aning och rekomenderade att köpa tabletter.
Inte direkt några billiga tabletter :/
50 kapslar, 100 mg för priset 145kr


En per dag
Det fanns inga askar med mindre antal tabletter i,å vi har 20 dagar kvar till BF + 2 veckor kanske och 50 kapslar var lite mycket,men vad kan man göra?!Var bara att hosta upp 145 kr, betala och vara gla.
SÅ jag hoppas tabletterna hjälper, för jag har känt mig tröttare och mycket svagare de senaste 2-3 veckorna
Å stor och klumpig ;D
Även varit så extremt dålig på att äta Rätt mat,lite för mycket god saker,..men det får bli en skärpning nu!!
Barnmorskan gissade på en 3200-3300 gram unge ca å jag som tänkte att Bebben ligger säkert runt
2900-3000g,eftersom jag är så liten :D
?
Relaxing i soffan tidigare idag .D

Graviditets v.38 oj oj

Kategori: Graviditeten

Inne på ännu en ny vecka
V.38
Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.

Egna tankar

Pojke eller flicka?
Upplevt förvärkar? Inte 100! Har ju inget att jämföra med,men jag litar på min kropp att den förbereder sig för vad som skall komma :D
Endast 5 % föds på sitt beräknad förlossningsdatum
BF 3 Juni
2 veckor kvar ungefär så vi får se om bebben kommer tidigare eller inte,..ibland får jag en känsla av att nu när som helst kommer det att ske,..men sen går det över till känslan att Bebben lär nog stanna kvar ett par dagar efter BF?!
Känner mig stor,klumpig och ofta ont i ryggen (men klarar av det)

The babynest

Kategori: Graviditeten

The babynest

Tyget



Klippt ut tyget efter mått



Här syr jag ihop tyget



Här syr jag kantbandet



Här har jag klippt ut madrassen



Här har jag lagt in madrassen



Här har jag fyllt kanterna med vadd




Här provligger vovven nestet och den blev godkänd
2,5 kg vovve



Här är resultatet ;D



Lite skavanker men för övrigt är jag riktigt nöjd..efter 4 h slit..lite ryggont..och mycket pill så blir det inte bättre...


Det nya projektet

Kategori:

I morgon hade jag tänkt att pyssla med det nya projektet
BABYNEST
Vi köpte tyg,vadd,madrass och kantband som vi hämtade upp i Torsdags,så nu är det bara att sätta igång
Hitta denna sida med ett bra tips på hur man syr ett enkelt och fint babynest :)
Så vi får se hur det kommer att gå imorgon, spännande mohahaha :)


Sitter och kollar på lite överkast,är sååå sugen på att köpa ett nytt ( fyfy ) :)

Nu har vi ett lila överkast,som matchade sovrummet mera i förra lägenheten då vi hade en lila fondvägg..men nu har vi gråa väggar och är då sugen på ett ljust överkast i antingen vitt eller ljusgrått?
Tillexempel dessa
Lite mera beige än vit dock men men
Kanske räcker med en vanlig "sommarfilt" i vitt,jag hade en beige till min enkelsäng en gång i tiden,..de är lätta att tvätta,sköna och enkla?!hmm nått att fundera på.



Detta har hänt...

Kategori:

Fredags

Hockey
Sverige-Ryssland
Öl and chips
Lördags

2 h jObb

+

Meck med bilar hela dagen på Landet





Söndag (idag)

Började dagen med en Promenerad ihop till affären med hunden och köpte frukost ;D



Fikade på Färjagården med Sambons föräldrar och mormor på förmiddagen



Sen tog vi en sväng på stan, kollade på food marknaden



Nu sitter vi båda vid datorn,..den ena (jag) relaxar och tar det lugnt, den andra (sambon) spelar och är frustrerad ;D



Slänger dit en dagens mage också




Yesterday and Today

Kategori:

Igår tvättade jag alla Bebbens kläder,påslakan,filtar och handukar ;)
Och idag så har jag städat och varit duktig..blev dock mycket vilopauser
Dagens Humör: På topp :)
Dagens Bebbe i magen: Rörlig men inte jättelivlig,trycker på.
Dagens Väder: Tropiskt! Regnar från och till men också varmt och klippigt. Sommar :)
V36 + 5

Roadtripen till Ullared

Kategori:

Var ju hela dagen (Förutom bilresan) på Ullared ooch shoppade loss lite granna igår.
Resan både dit och hem kunde inte gå bättre,jag mådde bra hela vägen dit och hela vägen hem men visst kan jag erkänna att sitta i typ 3 h dit och 3 h hem när man är gravid är väll kanske inte speciellt bekvämt
Det Regnade och var lite kyligt när vi kom dit.
Fast det regnade i stort sätt hela vägen ner till Ullared

Far

Även syster och hennes sambo var med,men fotades inte!

Hittade en massa fint till både Bebben och mig själv (Fast det skulle mestadels bara handlas till Bebben) ;)
*Får visa bilder senare på vad som köptes

Idag är jag lagom trött,vaknade 2 gånger i natt!Precis ätit frukost ;D
Vill helst bara sova hela dagen idag,men har lite ärenden i stan så jag får nöja mig med att vila en stund innan jag drar iväg.

Vakna med the voice

Kategori:

Vilken tidig morgon det blev idag..vaknade vid 06.55 och sambon hade redan klivit upp..
JUST Nu: Sitter ute på altan och njuter av ännu ett vårväder...de senaste dagarna har det skiftat från blås-sol-regn-blås-och så sol igen..
Men nu är det soligt å varrmt,får se hur länge det sitter i idag bara!? Får hoppas hela dagen =)
Yay det ser ut som att vi åker till Ullared imorgon,..mår jag som jag gör nu så är det inga problem och jag lär nog inte behöva oroa mig för att Bebben ska få för sig att ploppa ut imorgon heller ;)
Så länge jag tar det lugnt och dricker mycket vatten så klarar jag mig nog.
Är sådär jobbigt trött och seg idag med dock,var det i princip hela dagen igår!DEt blev en långpromenad på ca 1 h med hunden igår annars låg jag mesta delen av dagen och sov.
Får se hur det blir idag,har inget för mig..jo förutom att försöka vara ute så mycket som möjligt och njuta av detta underbara vårväder ;D men det lär nog bli ytterliggare en seg dag :/

<3

Kategori:

Graviditets vecka 37
Nu är det nära,..snart är du hos oss..
Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt.

Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!

Egna tankar

Inte stressa och ta det lugnt är precis vad jag kommer att göra nu,..fast så länge jag mår bra så kommer jag röra på mig så mycket jag orkar genom att promenera mycket (Vilket jag gillar att göra),jag kommer även fortsätta springa i affärer och antingen fönstershoppa eller faktiskt handla nått.
På Onsdag om det blir av så blir det en tur till Ullared (Ser fram emot det ) och jag tänker inte låta graviditeten stoppa mig,men självklart ska jag ta det lugnt :D
Se till att ha väskor packade och klara?!,..så långt har vi inte kommit än men en liten lista har jag hunnit med :)

Helt amazing

Kategori:

Helt amazing solen och värmen är tillbaka,..iallafall just nu..och snart kommer våra vänner hit..
Sambon är i duschen och jag ska snart raka benen :)

Love it

Kom tillbaka våren,värmen och visslande..

Kategori:

Kom tillbaka våren,värmen och visslande fåglarna
Ville ju sola idag med :/ vad har du tagit vägen??
Idag av alla dagar så har jag en riktig seeeg dag,..inte gjort annat än suttit vid datorn,kollat på tv och sovit *:D
Men så är man ju höggravid och inte mycket energi kvar (Inte hela tiden iallafall)
Fast lite aktiv har jag varit, Jag har ju städat undan i datarummet så att sängen vi ska hämta idag (Min gamla 120 säng) får plats där,..men nu är jag tillbaka i soffan igen :)
Oj kom på att det är redan FREDAG och redan HELG :D
Ikväll blir det lite grillning (Beroende på väder) med Tobbe och hans flickvän *Snart sambo.Men ist för att grilla kött,kött och kött till middag tänkte jag "Grilla fisk" för en gång skull,börjar bli lite trött på vanligt grillkött!!
Mmm fisk, potatis och nån sås till det.
Å lite rivna morötter
Imorgon får vi besök ända från Lund igen,fast istället för i bara ett par h så stannar de tills på söndag em..yay..
Får bara hoppas vädret blir bättre imorgon,..för idag är det mullet och grått..väntar på att regnet ska komma när som helst :/
Men åter till imorgon..vi ska på bilträff och vore jäkligt nice om det är bra väder då..stå och huttra och bli blöt (Ifall det regnar) är inte nått att se fram emot...Vi hade tänkt grilla imorgon med sååå varmt och soligt kräver jag att det ska bli imorgon och gärna på söndag med!
Känns bara så typiskt att det ska vara dåligt väder nu när dem kommer och att det precis varit bra väder 2-3 dagar innan!
Blev visst ett gnälligt inlägg,var inte riktigt meningen.
Ha en trevlig Helg

Underbar Torsdagsvårdag

Kategori:

Underbar Torsdagsvårdag (Jo jag vet det finns inget ord som heter så) :D
Sol,sol och mer sol yes :)
Det eller snarare DEN enda som saknas är Min sambo

Som just nu är i Stockholm och leker Byggare med sin chef
:)

Barnmorskan och Blå himmel

Kategori:

OJ vilken tidig morgon det blev idag,upp 06.30 för en kontroll hos barnmorskan kl 07.30
Såå underbart väder vi har även idag,..Blå himmel och SOL...
Kan dock inte bestämma mig om jag ska vila i soffan eller ute på altan i solen på solstolen om en stund?!
Känner att jag måste vila 1 h eller 2 h så jag orkar hela dagen,..ska städa och senare på eftermiddagen hämta sambon min på tågstationen (Han är i stockholm idag)  så han lämnade bilen hemma.
Allt gick för övrigt bra hos barnmorskan
Bebisen är rörlig och ligger rätt
SF låg på 32
Lite svullen har jag blivit

Nu är det bannemig vår

Kategori:

Nu är det bannemig vår,NU har den äntligen kommit igen som man längtat :D
Åt frukost på altan för andra dagen i rad i morse och gått på promenad med vovven
NU: Sitter jag och andas ut efter en trip på stan,där jag tagit en lätt lunch med systra min,letade även efter ett par nya leggings men hitta nada :( åå jag blir sådär lite lagom deppi (Fick bli en mysig tröja ist) fast ett par till leggings hade inte skadat att ha..just nu har jag två st som jag varierar mellan..lite tråkigt i längden..men håller sig vädret sig så här varmt och soligt i ett par dagar eller flera så behöver jag inte alltid gå i leggings :)
Nae nu är det dags att dra sig iväg för lite jobb i 2 h
Ha en fortsatt underbar dag i solen (Du som har sol och värme hos dig) :D