Sofi.webblogg.se

Förlossningshistorien

Kategori: Graviditeten

Förlossningshistorien

Började med förvärkar den 17:de förvärkar som den första dagen var helt ok..Den 18:de fick jag sambon att ringa upp till bb för då började det göra riktigt ont och de gav mig rådet att bada,äta,vila och käka tabletter "För det låter inte som det är något pågång.."

Jag gjorde som de sa men det blev bara värre och värre,..kunde max sov ett par minuter mellan värkarna..
Försökte ta tid mellan värkarna men det var inte alltid så enkelt.
Jag bodde i duschen den natten och tog minst 3 värktabletter,sömn fick jag inget eller jo kanske i 1 h

Tredje dagen så kunde jag knappt resa mig ur sängen,och ensam fram till 15.00 tiden var jag med..så allt jag gjorde var bara jobbigt men att ligga stilla i sängen och ha ont gjorde mig bara sur,jag vill/behövde gå ut med hunden och få lite frisk luft så jag besämde mig då runt 13.00 tiden att jag skulle bannemig kliva upp ur sängen,klä på mig och gå ut,..men det var lättare sagt än gjort,...tog mig säkert 1-1 1/2 h..men ut på en promenad gick jag med hunden men sakta (vi snackar snigelfart gick det) vilket C=Hunden uppskattade väldigt mycket,för då fick han lukta extra mycket.

Under tiden jag var ute så kom R hem och jag var inte sen med att ringa upp till bb och förklara för dem hur ont jag hade och att jag var lite orolig.."Om du vill så kan du komma hit,.." Vill och vill? :)

Vi åkte dit,väntade i 10 min..Gick in i ett rum där hon satte ctg på mig och bad mig ligga med den på i en halvtimma...efteråt undersökte hon mig och sa"..oj du var visst öppen 4 cm,du bör nog stanna kvar"

Jag fick följa med hem och hämta sånt jag ville ha med mig till förlossningen eller stanna kvar tills R kom tillbaka,jag valde att följa med R hem,vi hade inte ätit något på hela dagen så det blev lite Mcdonalds och lämna hunden hos systra min.

Vi kom dit runt 16.00 på lördag eftermiddag...sen blev det en lång väntan med mycket värkar och dö tid,fick två värktabletter som hjälpte lite..Men någon tid på kvällen kommer inte ihåg vilken tid så tog jag en dusch för att försöka lindra smärtan lite,tyckte det var såå skönt att duscha hemma,men här hjälpte det inte alls!






Här hade jag ont och ville att hon skulle komma ut :/ :)

Ringde på klockan och bad dem komma med lustgas (fast att jag sa till mig själv att jag  aldrig skulle testa det för jag lär bara bli yr och må illa) vilket jag hade rätt i,och att det hjälpte bara lite granna men efter ett tag så ville jag inte ha mera.




Sjuksköterskan var jättetrevlig (alla var jättetrevliga) och frågade mig om det var nått annat jag ville testa?
Ja tack =)
Det blev ryggbedövning och jag kan inget annat än säga att jag älskar`t..Jag blev som en ny människa,äntligen kunde jag vila en stund och fokusera på annat än smärtan..


sen blev det en till lååång väntan,under tiden kollade vi på fotboll och åt smörgås (eller R åt smörgås och jag drack mitt tredje glas nyponsoppa)

Ca var tredje timma så undersökte de mig för att se hur öppen jag var..Glömde även nämna att vattnet inte gick naturligt och de var tvunga att ta hål och tömma mig på urin..

Runt 03.00 på natten började jag känna av de första krystvärkarna å 1 h senare så var hon ute,..
hann med att svära en hel del och nästan mosa sönder R:s hand ;D



Fick sy 3 stygn


Minns inte allt i detalj men ungefär såhär gick min förlossning till och jag ångrar inget och måste endå säga att jag nog inte kunnat fått en bättre förlossning minus de onda förvärkarna!

Hade en jättebra förlossning med helt underbart trevliga barnmorskor?!..
R var ett underbart stöd och fanns där för mig hela tiden




Kommentarer

  • Sofia säger:

    Vad roligt att du tog dig tid att skriva en förlossningsberättelse. Jag läste den med spänning. ;P Förstår att man glömmer snabbt och det var ju faktiskt en hel månad sedan.
    Idag är jag på BF+1 men känner inget än så lilleman låter nog vänta på sig precis som jag trodde, har hela tiden varit inställd på att få fira midsommar. Var hos barnmorskan i måndags och SF-måttet var densamma som för två veckor sedan och bara 0,4 kg upp sedan sist, så hon lät väldigt säker på att han var "färdig". Dock kan man ju aldrig veta när de vill komma ut så det är ju bara att vänta. Idag gnäller jag inte för det dock, är ju kanonväder ute så jag spenderar dagen vid vår pool med en bok och lite glass, inte helt fel om jag får säga det själv!

    2012-06-20 | 10:44:04
  • Petra säger:

    Hej gull!

    Vilken bra skriven förlossningsberättelse och guudars vad spännande att läsa!! jag saknar dig och vill se den där lilla tösen mycket snart :) när kan du? stor kram!

    2012-06-28 | 22:17:39
  • Sara säger:

    Fin berättelse :)
    Det roliga är att jag födde min pojke i samma förlossningssal ca 1 vecka innan dig, den 10 maj så jag känner igen mig :)

    2012-07-10 | 12:18:18

Kommentera inlägget här: